Siirry sisältöön

Keski-Suomen ympärivuorokautisen sosiaali- ja kriisipäivystyksen valmistelu jatkuu – Kriisikeskus Mobile viranomaistoimintaa täydentävänä palveluna

Keski-Suomen ympärivuorokautisen sosiaali- ja kriisipäivystyksen valmistelu jatkuu – Kriisikeskus Mobile viranomaistoimintaa täydentävänä palveluna

Keski-Suomen ympärivuorokautisen sosiaali- ja kriisipäivystyksen valmistelu jatkuu. Jyväskylän seudun mielenterveysseura (JSMS) ry:n ylläpitämä Kriisikeskus Mobile toteuttaa viranomaistoimintaa täydentävän, järjestölähtöisen matalan kynnyksen kriisityön edelleen vuonna 2022.

– On hienoa, että Jyväskylän seudun mielenterveysseura päätti jatkaa yhteistyötä ja rakentaa yhdessä uutta sosiaali- ja kriisipäivystyksen toimintamallia Keski-Suomeen kaupungin sekä muiden kuntien kanssa, sanoo toimialajohtaja Ulla Kuittu Jyväskylän kaupungilta.

– Järjestön tuottama ammattitaitoinen kriisiapu ja väkivaltatyö halutaan säilyttää Kriisikeskus Mobilessa ja haluamme olla edelleen antamassa tukea keskisuomalaisille tulevan sosiaali- ja kriisipäivystyksen rinnalla, toteaa Jyväskylän seudun mielenterveysseuran puheenjohtaja Merja Pihlajasaari.

Keski-Suomen ympärivuorokautisen sosiaali- ja kriisipäivystyksen toiminnan on tarkoitus käynnistyä vuoden 2022 alussa, kun nykyinen virka-ajan ulkopuolinen sosiaalipäivystys laajenee ympärivuorokautiseksi. Lisäksi yksiköstä toteutetaan lakisääteinen psykososiaaliseen tukeen kuuluva kriisipäivystys ja akuutti kriisityö.

– Jatkamme loppuvuoden aikana yksikön toiminnan yksityiskohtien hiomista yhdessä kuntien, Jyväskylän seudun mielenterveysseuran sekä muiden järjestöjen ja toimijoiden kanssa. Lisäksi yksikköön rekrytoidaan kriisityöntekijöitä, kertoo sosiaalipäivystyksen johtava sosiaalityöntekijä Maarit Kinnunen.

Jatkossa sosiaalipäivystyksen ja kriisipäivystyksen tavoittaa yhdestä numerosta

Asukkaat, viranomaiset ja yhteistyökumppanit Keski-Suomessa saavat vuoden 2022 alusta lähtien sosiaali- ja kriisipäivystyksen apua yhdestä numerosta ympäri vuorokauden.  Palveluun voi ottaa yhteyttä, kun tarvitaan kiireellistä sosiaalityön apua kriisi- tai hätätilanteissa tai akuuttia kriisiapua äkillisissä traumaattisissa kriisitilanteissa. Palveluun on mahdollista soittaa myös nimettömästi.

Palvelusta tiedotetaan tarkemmin loppuvuoden aikana.

Muutoksella vahvistetaan keskisuomalaisten asukkaiden yhdenvertaisuutta

Tällä hetkellä Keski-Suomen kunnat järjestävät virka-aikaisen sosiaalipäivystyksen itsenäisesti. Virka-ajan ulkopuolinen sosiaalipäivystys on keskitetty Keski-Suomen sosiaalipäivystykseen, jota hallinnoi Jyväskylän kaupunki. Psykososiaaliseen tukeen kuuluvaa akuuttia kriisityötä toteutetaan kunnissa ja järjestölähtöisesti Kriisikeskus Mobilessa ympärivuorokautisesti.  Nykyinen sosiaalipäivystyksen malli on pirstaleinen, erityisesti lakisääteisen psykososiaalisen tuen osalta. Psykososiaalisella tuella tarkoitetaan kiireellistä sosiaalityötä ja akuuttia kriisityötä, jota tulee toteuttaa ammatillisesti, ja se tulee dokumentoida ja arkistoida asianmukaisesti. Muutoksella vahvistetaan keskisuomalaisten asukkaiden yhdenvertaisuutta ja oikeusturvaa psykososiaalisen tuen osalta.

Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 17.6.2021 kokouksessaan Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystyksen perustamisesta. Myös jo osa Keski-Suomen kunnista on tehnyt päätökset Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystykseen mukaan lähtemisestä. Jatkossakin kunnilla on velvollisuus järjestää sosiaalipalveluita kuntalaisilleen päivystyspalvelujen vahvistamisesta huolimatta.

 

Lisätietoja:

Ulla Kuittu, p. 050 3538 310, sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialajohtaja, Jyväskylän kaupunki

Maarit Kinnunen, p. 050 5538 462, Keski-Suomen sosiaalipäivystyksen johtava sosiaalityöntekijä, Jyväskylän kaupunki

Merja Pihlajasaari, p. 050 454 8258, puheenjohtaja, Jyväskylän seudun mielenterveysseura ry

 

 

Takaisin ajankohtaisiin