Siirry sisältöön

Jyväskylän seudun joukkoliikenne: Vuoden 2025 talousarvioesitys käsiteltiin joukkoliikennelautakunnassa 5.9.2024

Jyväskylän seudun joukkoliikenne

Tiedote 5.9.

Joukkoliikennelautakunta hyväksyi kokouksessaan 5.9.2024 käsiteltävänä olleen vuoden 2025 talousarvioehdotuksen esityksen mukaisesti

Jyväskylän seudun joukkoliikennelautakunta kokoontui torstaina 5.9. päättämään joukkoliikenteen vuoden 2025 talousarviosta.

Esityksenä oli, että lautakunta hyväksyy talousarvioesityksen omalta osaltaan ja esittää sen hyväksymistä edelleen kaupunginhallitukselle. Talousarviossa esitettyihin kuntien maksuosuuksiin voi tulla muutoksia, kun tekeillä oleva joukkoliikenteen kustannusjakoselvitys syksyllä 2024 valmistuu ja lautakunta sen hyväksyy.

Lue lisää >>>

 

 

Joukkoliikennelautakunta

Tiedote 3.9.

 

Jyväskylän seudun joukkoliikenteen vuoden 2025 talousarvio on osa Jyväskylän kaupungin kaupunkirakennepalveluiden talousarviota ja se valmistellaan Jyväskylän talousarvioraamin pohjalta. Kaupungin säästötoimien seurauksena joukkoliikenteen määrärahaan on vuodelle 2025 tehty tarkennuksia.

Kesäkuun alussa 2024 otettiin käyttöön uusi joukkoliikennesuunnitelman mukainen linjasto, johon nykyisessä taloustilanteessa kohdistuu vuositasolla noin 750 000 euron säästöt. Pääosin linjastouudistus on kuitenkin toteutunut suunnitellun mukaisena. Esimerkiksi Super-Linkki -linjat, ns. kauppalinjat sekä Vaajakoski–Kuokkala–Nova–Laajavuori -linja kyettiin toteuttamaan kuten oli suunniteltu.

Joukkoliikenteen matkamäärät ovat jatkaneet kasvuaan ja vuodelle 2024 ennustetaan ennätyksellistä 9 miljoonan matkan saavuttamista. Vuoden 2025 joukkoliikenteen matkamääräksi arvioidaan 9,4 miljoonaa matkaa, joka on noin 4 prosenttia vuotta 2024 enemmän.

Tulopuolella merkittävä muutos kohdistuu joukkoliikenteen valtionavustuksiin. Valtionavustukset kirjataan Jyvässeudun MAL-sopimukseen, mutta sopimusta ei ole vielä allekirjoitettu. Siksi valtionavustusten tarkka määrä ei talousarvion tässä vaiheessa ole vielä tiedossa. Lähtökohtaisesti valtionavustusta on arvioitu saatavan yhteensä 2,0 miljoonaa euroa.

Joukkoliikenteen seudullinen viranomaisalue laajeni vuoden 2024 alusta Hankasalmen, Petäjäveden, Toivakan ja Äänekosken alueille. Näistä Hankasalmen ja Äänekosken alueiden liikenne tuli Jyväskylän seudullisen viranomaisen järjestämäksi liikenteeksi kesäkuun alusta 2024. Tämä muutos on huomioitu myös talousarvion tuloissa ja menoissa. Joukkoliikenteen valtionavustuksista Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa käytyjen neuvotteluiden pohjalta uusien alueiden joukkoliikenteen tulot ja menot eriytetään määräaikaisesti omaksi kustannuspaikakseen kuluvan MAL-sopimuskauden ajaksi 2024–27.

Jyväskylän kaupunkia koskeva talousarvio

Jyväskylän kaupunki vastaa Jyväskylässä ajettavan Linkki VIP-palveluliikenteen järjestämisestä, kaupungin hallinnoimien pysäkkien informaatiojärjestelmän kustannuksista sekä kaupunkialueen pysäkkikatosten uusintakustannuksista.

Linkki VIP-palveluliikenteen linjasto ja tarjonta pysyvät edeltävien vuosien tasolla. Palveluliikenteen matkustustulot ohjautuvat seudullisen joukkoliikenteen tuloiksi, mutta ne siirretään vuosittain palveluliikenteen asiakastuloiksi käytössä olevien jakoperusteiden mukaisesti.

Joukko- ja palveluliikenteen tuloiksi vuonna 2025 arvioidaan 190 000 euroa, menoiksi 647 100 euroa. Toimintakatearvio on –457 100 euroa.

Seudullisen joukkoliikenteen talousarvio

Viranomaisalueen laajenemisen takia seudullisen toiminnan talousarvio koostuu nyt kahdesta osiosta. Ensimmäisen kustannuspaikan muodostavat Jyväskylä, Laukaa, Muurame, Petäjävesi ja Toivakka, toisen Hankasalmi ja Äänekoski. Jaottelu johtuu valtionavustusten siirtomäärärahasta, jota saadaan määräaikaisena ajalla vuoden 2027 loppuun saakka ja joka käytetään uusien alueiden joukkoliikenteen palvelutason säilyttämiseen. Tuloissa tai menoissa ei ole vielä huomioitu joukkoliikenteen mahdollista arvonlisäverokannan muutosta 10 prosentista 14 prosenttiin vuoden 2025 alusta.

Toiminnan seudulliseen osuuteen sisältyy seudullisen joukkoliikenteen hankintoihin, projekteihin, palkkakustannuksiin ja hankkeisiin sekä viestintään ja markkinointiin varattavat määrärahat.

Paikallisliikenteen kustannusten jakoperusteena on käytetty vuoden 2020 matkustuksen kuntakohtaisen toteuman perusteella laskettua kustannusjakoa (Jyväskylä 89,39 %, Laukaa 6,50 % ja Muurame 4,12 %). Keski-Suomen ELY-keskuksen hallinnoiman liikenteen nousu- ja sopimuskorvaukset sekä markkinaehtoisen liikenteen nousukorvausten kustannukset jaetaan kuntien asukaslukujen suhteessa. Petäjäveden suunnan markkinaehtoisesti ajettavan liikenteeseen kohdistuu vain nousukorvauksina maksettavia osuuksia. Toivakan liikenne on järjestetty jo aikaisemmin bruttoliikenteenä, ja kustannusjako pysyy sen osalta entisen kaltaisena, jossa Toivakan kunta ja ELY-keskus maksoivat osan liikenteen kustannuksista.

Lipputulot sisältävät yksittäisten käyttäjien ostamat liput ja kertamatkat, Matkahuollon valtakunnallisten lipputuotteiden käytöstä saadut korvaukset sekä eri toimialojen (esim. koulujen) ja Kelan maksamat korvaukset joukkoliikenteellä tehdyistä matkoista.

Talousarvioon on laskettu Jyväskylän kaupungin tulot ja menot. Muiden kuntien osuudet seudullisen joukkoliikenteen kustannuksista on otettu Jyväskylän kaupungin kohdalla huomioon tuloina. Menoissa on huomioitu myös seudullisen joukkoliikennelautakunnan kustannukset.

  • Vuoden 2025 tuloarvio 16 612 200 euroa
  • Vuoden 2025 menoarvio 24 199 200 euroa
  • Toimintakatearvio ­–8 591 800 euroa

Laukaan ja Muuramen maksuosuudet koostuvat seudullisen yksikön yleisistä kustannuksista (sisältää henkilöstökustannukset), PSA-liikenteen sopimuskustannuksista, muuhun liikenteeseen maksettavista sopimuskorvauksista ja matkalippujen nousukorvauksista sekä seudullisista kehittämishankkeista. Laukaan vuoden 2025 talousarvion mukainen maksuosuus on 734 000 euroa, Muuramen 447 000 euroa, eli yhteensä 1 181 000 euroa.

Talousarvion henkilöstökustannusten osuuksiksi arvioidaan vuoden 2023 vahvistetun väestömäärän perusteella Hankasalmi 14 900 euroa. Petäjävesi 11 750 euroa Toivakka 7 750 euroa ja Äänekoski 58 800 euroa, yhteensä 93 200 euroa.

Joukkoliikenteen valtionavustukset

Joukkoliikenteeseen valtionavustukset perustuvat MAL-sopimukseen kirjattaviin valtionavustuksiin. Niiden määrä tarkentuu syksyllä 2024, kun lopullinen Jyväskylän kaupunkiseutua koskeva MAL-sopimus vahvistetaan. Joukkoliikenteen vuoden 2025 valtionavustukseksi arvioidaan 1 220 000 euroa ja se jakautuu seudulliseen Linkki-joukkoliikenteeseen (1 050 000 euroa) sekä Jyväskylän ja Laukaan joukkoliikenteeseen integroituun palveluliikenteeseen (yhteensä 170 000 euroa). Erillisistä hankeavustuksista ei ole vielä tietoa, joten niiden mahdollista valtionavustusta ei ole talousarviossa otettu huomioon. Valtiontuki vähenee todennäköisesti 1 000 000 eurolla hallituksen leikkaustoimien seurauksena.

Seudullisen joukkoliikenteen Hankasalmea ja Äänekoskea koskevat tulot ja menot on arvioitu 3.6.2024 alkaneiden liikennöintisopimusten perusteella, mutta epävarmuutta on etenkin asiakastuloarvioissa. Kuntien maksuosuuksien arvioidaan säilyvän aikaisempien vuosien tasolla, mutta se edellyttää, että asetetut matkamäärä- ja asiakastulotavoitteet saavutetaan. Joukkoliikenteen seudullisen toiminnan kustannusjakoselvitys ei ole vielä valmistunut, joten se voi vielä vaikuttaa kuntakohtaisiin kustannuksiin. Lopullinen tilanne vahvistetaan viimeistään seudullisen joukkoliikennelautakunnan joulukuun kokouksessa, jossa päätetään vuoden 2025 käyttösuunnitelma.

Seudullisen joukkoliikenteen vuoden 2025 kustannuksiksi Hankasalmen ja Äänekosken osalta arvioidaan yhteensä 2 170 700 euroa, joka muodostuu liikenteen kuntaosuuksista (280 000 euroa), valtionavustuksista (698 000 euroa) ja asiakastuloista (arvio 1 191 900 euroa).

Joukkoliikenteen vuoden 2025 talousarvio mahdollistaa pääosin uuden linjaston käyttöönoton sekä laajentuneen viranomaisalueen joukkoliikennetarjonnan ylläpitämisen. Talousarvion toteutumisen edellytyksenä kuitenkin on, että matkamäärät nousevat tavoitteiden mukaisesti koko seudulla ja joukkoliikenteen valtionavustukset pysyvät arvioidulla tasolla. Epävarmuustekijöitä ovat tulopuolella matkamäärien kautta tulevien asiakastulojen kehittyminen. Taloudellisen tilanteen sitä edellyttäessä joudutaan talouden tasapainottamiseksi harkitsemaan lippujen asiakashintojen lisäkorotuksia, liikennetarjonnan supistamista, edellisten keinojen yhdistelmäratkaisua tai kuntien maksuosuuksien lisäämistä.

Joukkoliikenteen asiakashintojen mahdollinen arvolisäverokannan nousu vuoden 2025 alusta 10 prosentista 14 prosenttiin edellyttää vielä loppuvuoden 2024 aikana asiakashintapäätöksiä. Pohdittavaksi tulee, siirretäänkö alv-muutoksen vaikutus asiakashintoihin vai säilytetäänkö asiakashinnat entisellään, millä voi olla positiivista vaikutusta asiakastulokertymään.

Kokouksen esityslista liitteineen on julkaistu Jyväskylän kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://julkinen.jkl.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil_tweb.htm?+bid=16815. Esityslistamateriaalit ovat pdf-tiedostomuodossa.

 

Lisätiedot: palvelupäällikkö Kari Ström, p. 050 60943, kari.strom[a]jyvaskyla.fi

Takaisin ajankohtaisiin