Siirry sisältöön

Mielenterveys- ja päihdepalveluihin pääsee sujuvasti koko Keski-Suomessa

Keski-Suomen hyvinvointialue
Tiedote 26.2.2025

Aikuisten perustason mielenterveys- ja päihdepalveluihin pääsee sujuvasti ensilinjan kautta koko Keski-Suomen hyvinvointialueella. Vuoden 2024 aikana ensilinjaan tuli yhteensä 19 290 puhelua, ja hoitoon pääsi keskimäärin 53 minuutissa. Hoitoon pääsy on nopeutunut merkittävästi: esimerkiksi Jyväskylän alueella hoitoon pääsy kesti keskimäärin kuusi viikkoa vielä puolitoista vuotta sitten.

– Hoito saadaan käyntiin nopeasti, koska psykiatrinen sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvion ja sen pohjalta hoitosuunnitelman jo ensikontaktissa puhelimessa, kertoo mielenterveys- ja päihdepalvelujen palveluvastaava Jani Korpela. – Teemme työtä käynti kerrallaan -työotteen mukaisesti: potilas voi asioida ensilinjassa 1–3 kertaa puhelimitse, videovastaanotolla tai terveysaseman vastaanotolla. Tavoitteena on, että sama työntekijä hoitaa potilaan kaikki ensilinjakäynnit.

Potilaat ovat ensilinjan toimintamallin myötä saaneet tarvitsemaansa apua aiempaa paremmin jo perustason palveluissa. Tämän seurauksena lähetteiden määrä perustason mielenterveys- ja päihdepalveluista erikoissairaanhoitoon väheni vuoden 2024 aikana 33 %.

Hoitotakuu toteutuu perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden osalta 97-prosenttisesti. Hoitotakuun mukaan hoidon tarpeen arvio on tehtävä perustason terveyspalveluissa saman vuorokauden aikana.

Ensilinja palvelee kaikkia yli 23-vuotiaita keskisuomalaisia

Ensilinjaan voivat ottaa yhteyttä kaikki yli 23-vuotiaat keskisuomalaiset, jotka tarvitsevat arviota tai hoitoa mielenterveyden haasteisiin tai riippuvuuksiin. Ensilinjaan saa yhteyden puhelimitse maanantaista torstaihin klo 8–16 ja perjantaisin 8–15. Yhteydenottoon vastaa psykiatrinen sairaanhoitaja, joka arvioi yhdessä soittajan kanssa oikeatasoisen hoidon ja tuen tarpeen jo saman vuorokauden aikana.

Alueelliset mielenterveys- ja päihdepalvelujen ensilinjan puhelinnumerot löydät täältä.

Ennen yhteydenottoa ensilinjaan suosittelemme täyttämään Terapianavigaattori-verkkokyselyn. Anonyymi kysely sujuvoittaa ja nopeuttaa hoidon tarpeen arviointia sekä jäsentää ymmärtämään, millaiset mielenterveyden haasteet voivat olla kyseessä.

Yhteyshenkilöt:

Jani Korpela, palveluvastaava, mielenterveys- ja päihdepalvelut, p. 040 7286161, jani.a.korpela(at)hyvaks.fi

Viestinnän yhteyshenkilö: Sanni Saarelainen, p. 040 5394332, sanni.saarelainen(at)hyvaks.fi

Takaisin ajankohtaisiin