Dynasty tietopalvelu Haku RSS Toivakan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta
Pöytäkirja 14.06.2023/Pykälä 70



 

Toivakan perusopetuksen paikallinen opetussuunnitelmapäivitys

 

Sivhyvlt 14.06.2023 § 70  

154/12.00.01/2023  

 

 

Valmistelija Rehtori-sivistysjohtaja Sirpa Orell-Pohjola, p. 050 475 1051

 

Opetushallitus on antanut 1.3.2023 muutosmääräyksen koskien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita niiden lukujen osalta, jotka koskevat koulujen toimintakulttuuria sekä koulupoissaolojen ehkäisemistä ja niihin puuttumista (luvut 4.2; 5.1; 5.6 ja 8.1). Perusteita päivitettiin vastaamaan perusopetuslain 26 §:n muutosta, joka tulee voimaan 1.8.2023. Päivitykset ovat myös osa valtakunnallisen sitouttavan kouluyhteisötyön kehittämistä ja vakiinnuttamista perusopetukseen.

Määräys velvoittaa opetuksen järjestäjää kuvaamaan ja päättämään paikallisessa opetussuunnitelmassa toimintamalli, jolla ennaltaehkäistään ja seurataan oppilaiden poissaoloja sekä puututaan poissaoloihin.

Toivakan kunta on ollut mukana sitouttavan kouluyhteisötyön verkostohankkeessa, jossa on kehitetty ja pilotoitu poissaoloihin puuttumisen mallia, jonka pohjalta myös Toivakkaan laadittiin poissaoloihin puuttumisen malli. Poissaolomallia on pilotoitu Toivakan perusopetuksen vuosiluokilla 7-9 syyslukukauden 2022-2023 ajan ja se on otettu kokemusten pohjalta muokattuna käyttöön molemmilla kouluilla ja kaikilla vuosiluokilla alkaen 1.1.2023 (sivistyslautakunta 23.8.2022/ 94 §). Käytössämme jo oleva poissaolomalli voidaan sellaisenaan siirtää paikalliseen opetussuunnitelmaan.

 

Opetushallitus edellyttää myös, että poissaolomallin toimeenpanolle ja opetushenkilöstön osaamisen kehittämiseen varataan materiaalia ja aikaa. Poissaolomallia on käsitelty koko opetushenkilöstön kesken ja vähintään jokaiseen lukuvuoden aloitukseen sisältyy myös poissaolomallin käsittely. Myös Opetushallitus tarjoaa omia tukimateriaalejaan täydennyskoulutuksen tueksi.

 

Oppilaiden poissaolojen määrää seurataan Wilma-järjestelmässä, johon ollaan saamassa myös oppilaan poissaolojen huolirajojen tuntimääristä ilmaiseva Wilma-hälytin.

 

Lisäksi Opetushallitus on täydentänyt Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 luvun 14 vuosiluokat 3-6 alalukua 14.4. Oppiaineet vuosiluokilla 3-6 ja liitteitä 1-3 Perusopetuksen arviointikriteerit kuudennen vuosiluokan päätteeksi. Edellä mainitut siirretään Toivakan paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan, ja myös ne tulevat käyttöön alkaen 1.8.2023.

Uudistuksessa kuudennen vuosiluokan lukuvuosiarviointiin on luotu kriteerit arvosanoille 5, 7 ja 9 sekä täsmennetty aikaisempia arvosanan 8 kriteereitä. Opetuksen tavoitteet ovat uudistuksessa pysyneet ennallaan, mutta niiden tueksi on laadittu kuudennelle vuosiluokalle oppilaan oppimisen tavoitteet ja arviointikriteerit. Tarkennettujen arviointikriteerien on tarkoitus todenmukaistavan ja tarkentavan ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa tehtävää arviointia suhteessa oppilaan osaamistasoon, lisäävän koulutuksellista tasa-arvoa ja oppilaiden yhdenvertaisuutta vahvistamalla arvosanojen vertailukelpoisuutta eri koulujen sekä kuntien välillä.

Opettajien arviointiosaamisen kehittämiseksi ja yhtenäisen arviointikulttuurin vahvistamiseksi tutustututaan erilaisiin tukimateriaaleihin ja käydään yhteisöllistä keskustelua arvioinnista.

 

 

Toivakan perusopetuksen opetussuunnitelmaa on päivitetty luku luvulta viimeisten kolmen vuoden aikana ja paikallinen opetussuunnitelma on nyt läpikäynyt kokonaisuudessaan päivityksen. Vuosiluokkakokonaisuuksissa 1-2, 3-6 ja 7-9 oppiaineisiin on tehty varovaisia, vuosiluokkaisia painotuksia oppimisen tavoitteisiin sekä muokattu mm. oppiaineiden arviointitavoitteita.

 

 

 

Esittelijä Rehtori-sivistysjohtaja Sirpa Orell-Pohjola

 

Päätösehdotus Sivistys- ja hyvinvointilautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan Toivakan perusopetuksen paikallisen opetussuunnitelman päivitetyn version

 

Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.