Dynasty tietopalvelu Haku RSS Toivakan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 14.08.2023/Pykälä 175


 

Talousarvion 2024 laadintaohje

 

Kh 14.08.2023 § 175  

199/02.02.00/2023  

 

 

Valmistelija Vt. kunnanjohtaja Touko Aalto 0405169332, talous- ja hallintosuunnittelija Henna Breilin, 0405908235

 

Vuoden 2024 talousarvion laadintaohje on laadittu vuoden 2022 tilinpäätöksen, vuoden 2023 talousarvio ja taloussuunnitelma vuodelle 2024

 

Talousarviovalmistelu nivoutuu yhteen talouden tasapainottamisohjelman laatimisen kanssa. Talouden tasapainottamisohjelman mukaiset toimenpiteet lisätään osaksi talousarviota, kun valtuusto on hyväksynyt ohjelman.

 

Yleistä

 

Toivakan tilinpäätös 2022 oli 302.278,03 euroa ylijäämäinen ja tilikauden tulos ennen tilinpäätössiirtoja 208.834,07 euroa positiivinen. Hyvään tulokseen vaikutti etenkin merkittävästi ennakoitua korkeampina toteutuneet verotulot ja kunnan saama harkinnanvarainen valtionosuuden korotus. Koronapandemian myötä suojautumiseen liittyvät menot olivat edelleen normaalia korkeammalla tasolla ja myös testauksesta aiheutui edelleen kuluja. Myös sivistystoimessa on ollut käynnissä hankkeita koronan vaikutusten korjaamiseksi, joihin saatiin avustuksia.

 

Vuosina 2020-2022 kertyneiden ylijäämien johdosta kunta on pystynyt kattamaan vuonna 2019 syntynyttä alijäämää 2.016.657,79 eurolla. Vuonna 2022 investointitaso oli hyvin samankaltainen kuin aiempina vuosina alhaisempi ja tulorahoitus hyvällä tasolla, minkä johdosta lainaa ei ole tarvinnut nostaa. Vuoden 2023 talousarvio poikkeaa merkittävästi aiemmasta sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen menojen ja niitä vastaavan rahoituksen siirryttyä hyvinvointialueille. Sekä verotulot että valtionosuudet alenivat tästä syystä merkittävästi, eikä niitä voi enää verrata aiempaan. Vuoden 2023 osalta valtionosuudet ovat kuitenkin vuoden 2022 lopussa tehtyjen päätösten mukaan hieman talousarviota korkeammat ja myös kevään verotuloennuste on kokonaisuutena talousarviota korkeampi.

 

Vuoden 2023 alkuperäinen talousarvio on 239 459 euroa ylijäämäinen. Alkuvuonna talousarviota myönteisemmin kehittyneet verotulot kohentavat ennustetta. Palkankorotukset ovat kuitenkin toteutumassa talousarviota korkeampina, mikä heikentää ennustetta. Verotulojen hyvään kehitykseen vaikuttaa ennusteita myönteisempi palkkatulojen kehitys sekä verovuodelta 2022 korkeammalla kunnallisveroprosentilla sekä yhteisöveron jako-osuudella maksetut yhteisöveron tilitykset.

 

Talousarvion raamin 2024 ja taloussuunnitelman 2025-2026 perusta

Vuoden 2024 raamin pohjana on vuoden 2022 tilinpäätös sekä vuoden 2023 talousarvio ja taloussuunnitelma vuodelle 2024. Kuukausiraportin 5/2023 ennusteiden mukaan erityisesti verotulot olisivat toteutumassa talousarviota korkeampina. Käyttötalous on tämän hetken ennusteiden mukaan kokonaisuutena toteutumassa talousarvion mukaisena, mutta menoihin liittyy kasvupaineita erityisesti talousarviossa ennakoitua merkittävämpien palkankorotusten johdosta. Tämän hetken arvioiden valossa vuosi 2023 olisi kuitenkin toteutumassa ylijäämäisenä. Kesäkuun kuukausiraportin ennusteen mukaan vuoden 2023 ylijäämä olisi noin 0,2 miljoonaa euroa johtuen pääosin verotuloennusteiden kohenemisesta.

 

Raamin verotulot ja valtionosuudet on arvioitu Kuntaliiton ja Valtiovarainministeriön kevään ennusteiden mukaisesti. Valtionosuus- ja verotuloennusteiden kehitystä seurataan ja raamia on tarkastettava mahdollisia muutoksia vastaavasti. Valtionosuuslaskelmat päivitetään seuraavan kerran elokuussa, kun raportointi vuoden 2022 palveluluokkakohtaisten kustannusten osalta on valmistunut. Tämän jälkeen valtionosuuksien siirtolaskelmat päivitetään vastaamaan vuosien 2021 ja 2022 toteutuneita tietoja, mikä saattaa muuttaa kuntakohtaisia valtionosuuslaskelmia merkittävästikin.

 

Henkilöstömenot

 

Kunta-alan työehtosopimus kaudelle 1.5.2022 - 30.4.2025 on hyväksytty 8.6.2022 lisäksi maaliskuussa 2023 saatiin päätökseen sovintoesitysten mukainen perälautaratkaisu. Raamissa on varauduttu kustannustason nousuun ja varaus kattaa työehtosopimuksen vuoden 2024 palkankorotukset.

 

Palkkojen budjetointi

 

Työehtosopimus tuo koko vuoden tasolla keskimäärin 2,99 %:n korotuksen vuonna 2024. Budjetoinnissa tulee huomioida työehtosopimuksen mukainen korotus. Budjetoinnin pohjana tulee olla palkkasummat vuoden 2023 korotusten jälkeen.

 

OVTES:n piiriin kuuluvien työntekijöiden palkkoja budjetoidessa tulee huomioita kiinnittää peruspalkkojen lisäksi siihen, että OVTES:n mukaiset lisät, kuten viikkoylitunnit, tulevat budjetissa arvioiduiksi.

 

 

Työnantajan sosiaalivakuutusmaksujen budjetointi

 

Vuoden 2024 lopulliset henkilösivukulut vahvistetaan vuoden 2023 lopulla. Talousarvion laadinnassa käytetyt arvot perustuvat Kevan budjetointiohjeisiin ja Kuntaliiton ennustemateriaaliin. Vuoden 2024 henkilösivukuluja laskettaessa tulee käyttää seuraavia prosentteja:

 

. Palkkaperusteinen eläkevakuutusmaksu 17,0 %

. Sosiaaliturvamaksu 1,48 %

. Työttömyysvakuutusmaksu 1,70 %

. Tapaturmavakuutus 0,50 %

. Arvioitu tasausmaksu vuodelle 2024 on 142.862,40 €.

 

Organisatoriset muutokset

 

Vuoden 2024 aikana ei ole tarkoitus toteuttaa varsinaisia organisatorisia muutoksia.

 

Sopeuttamistoimenpiteet

 

Aikaisempina vuosina tehtyjä tasapainottamistoimenpiteitä tulee jatkaa edelleen vuonna 2024 sekä jatkuvasti etsiä uusia toimintatapoja palvelujen tuottamiseen aiempaa taloudellisemmin. Kunnanvaltuuston tulee hyväksyä talouden tasapainottamissuunnitelma viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä.

 

Strategiaan perustuvien operatiivisten tavoitteiden ja seurantamittareiden asettaminen

 

Vuoden 2024 talousarvion rakenne on sama kuin vuonna 2023. Talousarvion operatiiviset tavoitteet tulee asettaa voimassa olevan strategian pohjalta. Tavoitteita ja mittareita määriteltäessä on kiinnitettävä huomioita siihen, että toteutumisen mittaaminen on mahdollisimman yksiselitteistä ja luotettavaa. Jokaista strategista tavoitetta kohden tulisi olla 1-2 tavoitetta/toimenpidettä.

 

Tavoitteet ovat väline, jolla kaupunginvaltuusto ohjaa toimintaa. Ehdotuksen laatijat vastaavat siitä, että euromääräinen ehdotus ja tavoitteet vastaavat toisiaan.

 

Toimialat voivat täydentää strategisten tavoitteiden lisäksi tavoitteita toiminnallisilla tavoitteilla, jotka eivät kaikilta osin ole valtuustoon nähden sitovia. Näillä tavoitteilla täydennetään strategisia tavoitteita siten, että tavoitteet kattavat palvelualueen perustehtävät. Täydentävät tavoitteet ovat sitovia lautakuntatasolla. Kuntalain mukaan talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot ja siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Toiminnalliset tavoitteet ja määrärahat ovat sitovia ja niiden toteutumisesta on vastattava valtuustolle, ellei niiden sitovuudesta ole muuta päätetty.

 

Hallintokuntien tulee asettaa laatu-, taloudellisuus- ym. tavoitteita sen mukaan kuin eri tehtävissä katsotaan tarkoituksenmukaiseksi. Tavoitteet ja niihin liittyvät mittarit voidaan esittää esimerkiksi numeroina tai yksinomaan sanallisesti. 

 

Lautakunnan esitys vuoden 2024 talousarvioksi

 

Lautakuntien tulee huolehtia siitä, että vuoden 2024 talousarvioehdotus lautakunnan alaisen toiminnan osalta on annetussa raamissa. Lautakunnan ehdotus sisältää sekä käyttötalouden että investoinnit.

Lautakunnan esityksen tulee sisältää taloudellisten tavoitteiden lisäksi operatiiviset tavoitteet sekä sanalliset perustelut talousarvion sisällöstä. Talousarviossa asetettujen tavoitteiden toteutuminen tulee pystyä arvioimaan ja esittämään tilinpäätöksessä.

 

Investoinnit

 

Investointiosaan sisällytetään suunnitelma talousarviovuodelle ja taloussuunnitelmavuosille. Investointiohjelma laaditaan vuosille 2024-2027. Investointiohjelma hyväksytään vuoden 2024 osalta sitovana ja taloussuunnitelman vuosien 2025-2027 osalta ohjeellisena.

 

Investoinnit toteutetaan kunnanvaltuuston hyväksymien määrärahojen puitteissa. Mahdolliset investointien lisämäärärahat ja muut muutokset edellyttävät aina asianomaisen toimielimen, kunnanhallituksen ja kunnanvaltuuston käsittelyn. Jos kysymys on kunnan kehittämiseen liittyvästä investoinnista tai välttämättömästä tarpeesta, hyväksytään investointiohjelmaan uusia hankkeita myös talousarviomuutoksena.

Investointiosaan budjetoidaan hankkeet, joiden kustannukset ovat enemmän kuin 10.000 euroa, ja joiden käyttöikä on pidempi kuin kolme vuotta.

 

Investoinnit kirjataan taseeseen omaisuudeksi ja vähennetään poistamalla. Investoinneilla on täten vaikutus kunnan omaisuuteen.

Huomioitava kuitenkin on, että kaikki yli 10.000 euroa maksavat hankinnat eivät ole investointeja, vaan esimerkiksi omaisuutta ylläpitävät korjausmenot ovat käyttömenoja. Jos investointihanke toteutetaan useamman vuoden aikana, tulee se jakaa suunnitelmavuosille.

Talousarviossa on myös huomioitava investointien vaikutukset käyttötalouteen.

 

Lautakuntien tulee antaa investointiehdotuksensa vuodelle 2024 sekä arvio tulevista investoinneista vuosille 2025 ja 2026.

 

Talousarvioraami 2024

 

 

 

 

 

 

 

Valmisteluaikataulu

Hallintokunnat laskevat ja esittävät talousarvion vuodelle 2024 sekä toimintatuotto- ja toimintamenoarviot sekä investointitarpeet

taloussuunnitelmavuosille 2025 ja 2026 alla olevan aikataulun mukaisesti:

 

- 14.8.2023 kunnanhallitus antaa raamin 2024 lautakunnille

- 22.9.2023 talousarvion 2024 luvut kirjanpitoon

- 9.10.2023 valtuuston iltakoulu (TE2025, TA2024-luonnos)

- 10-11/2023 lautakuntakäsittelyt

- 27.11.2023 kunnanhallitus

- 11.12.2023 kunnanvaltuusto

 

Esittelijä vt kunnanjohtaja Touko Aalto

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää hyväksyä talousarvio 2024 laadintaohjeen ja antaa sen ohjeeksi lautakunnille vuoden 2024 talousarvion valmistelua varten.

 

Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.