Dynasty tietopalvelu Haku RSS Toivakan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 22.04.2024/Pykälä 72


Sosiaaliasiamiehen selvitys 2023_final

 

Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen sosiaaliasiamiehen selvitys vuodelta 2023

 

Kh 22.04.2024 § 72  

88/05.00.00/2024  

 

 

Valmistelija Henna Breilin, talous- ja hallintosuunnittelija, 040 5908 235

 

Vuosittaisessa selvityksessä tarkastellaan sosiaaliasiamiehelle tulleita yhteydenottoja.

 

Keski-Suomen sosiaaliasiamiehelle tuli 423 asiaa (417 vuonna 2022). Valtaosa asioista oli kertaluon-teisia, mutta jatkoasiointia tarvitsi ainakin kerran 176 (42 %). Sosiaaliasiamiehen mittareilla arvioiden hyvinvointialueen aloitus onnistui Keski-Suomessa kohtuullisen hyvin.

 

 Kuukausittain asiatapahtumia oli 17-51, keskimäärin 35. Lukujen tarkastelussa on hyvä tietää se, että sosiaaliasiamiehellä oli toiminnan tuottajamuutokseen valmistautumisen vuoksi syyskaudella lomia ja vastaavasti vähemmän työpäiviä, millä seikalla on ollut vaikutusta asiamääriin ja tilastoihin. Tälläkin varauksella voi silti todeta, että sosiaaliasiamiehelle tulleiden yhteydenottojen määrällä ja sisällöllä arvioituna hyvinvointialueen aloitus sujui Keski-Suomessa yleisesti katsoen kohtuullisen hyvin.

 

Seurannassa kokeiltiin nyt selvittää myös toistuvan asioinnin määrää. Tilastoinnissa huomioi-tiin vain yksi samaan asiakkuuteen liittyvä toistuva asiointi, sillä kaikkien yhteydenottojen ti-lastointi olisi vienyt liikaa aikaa. Valtaosa asioinnista on kertaluonteista (423), mutta 176 eli noin 42 % jatkui jollakin tavalla. Usein jatkoasiointia on parin-kolmen puhelun, sähköpostin tai kerta-palaverin/tapaamisen verran, mutta vuosittain on myös joitakin kymmenen tai jopa kymmenien yhteydenottojen asiointiprosesseja. Seuranta vahvisti käsitystä siitä, että jatkoasiointi liittyi yleisimmin lastensuojeluun (44 %), vammaispalveluihin (19 %), työikäisten (13 %) ja iäkkäiden (11 %) palveluihin.

 

Yhteydenotoissa korostuu tyytymättömyys sosiaalipalveluihin (kuva 5). Tyytymättömyyttä sisäl-tävien yhteydenottojen määrä kuitenkin laski vuodesta 2022 lähes parilla kymmenellä asialla ja tiedustelut lisääntyivät saman verran. Tiedon tarvetta oli nyt 32 % eli noin kolmannes asioinnista ja edellisvuoden tavoin se kohdistui useimmin työikäisten palveluihin ja siellä toimeentulotu-keen. Toisena tietotarpeissa tulivat muut asiat; muun muassa terveydenhuolto, digi- ja väestö-tietovirasto, vakuutukset, eläkkeet, edunvalvonta, asuntoasiat, poliisi, koulu jne. Sosiaalihuollon vanhuspalveluista ja lastensuojelusta oli kysyttävää saman verran kummastakin.

 

Tyytymättömyydestä yli kolmannes kohdistui edellisvuoden tavoin lastensuojeluun (99 asiaa), toisena tuli nyt työikäisten palvelut (56), kolmantena iäkkäiden palvelut (47) ja neljänneksi eni-ten tyytymättömyyttä ilmaistiin vammaispalveluista (38).

 

Tiedontarve sosiaalipalveluista, palvelun toteuttaminen, päätökset ja kohtelu olivat tyypillisim-piä yhteydenottosyitä (kuva 6 seuraavalla sivulla), joskin sekä palvelun toteuttamiseen ja koh-teluun liittyvät palautteet samoin kuin itsemääräämisoikeuteen liittyvät asiat vähenivät jonkin verran. Tietosuojaan ja asiakasasiakirjoihin kohdistuvat asiat vähenivät niin ikään, mutta asia-kasmaksu- tai vahingonkorvauskysymykset lisääntyivät hieman.

 

Toivakasta tuli sosiaaliasiamiehelle 5 yhteydenottoa (15 vuonna 2022).

 

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, numero

Kuvaus luotu automaattisesti

 

 

Keski-Suomen sosiaalialana osaamiskeskuksen sosiaaliasiamiehen selvitys vuodelta 2022 oheismateriaalina.

 

 

Esittelijä vt kunnanjohtaja Touko Aalto

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen sosiaaliasiamiehen selvityksen vuodelta 2023.

 

Päätös Merkittiin tiedoksi.