Dynasty tietopalvelu Haku RSS Toivakan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Esityslista 21.10.2024/Asianro 154



 

Lausuntopyyntö / talousarvio 2025 / Eteläisen Keski-Suomen työllisyysalue

 

Kh 21.10.2024     

143/00.01.02/2023  

 

 

Valmistelija Henna Breilin, talous- ja hallintosuunnittelija, 040 5908 235

 

 

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy työ- ja elinkeinotoi-mistoilta työllisyysalueille 1.1.2025. Työllisyyspalveluista tulee vuoden 2025 alussa osa jokaisen kunnan lakisääteisiä tehtäviä ja sitä kautta osa jokaisen kunnan peruspalveluja. Jämsä toimii vastuukuntana Eteläisen Keski-Suomen työllisyysalueella, johon kuuluvat lisäksi Joutsa, Keuruu, Lu-hanka, Multia, Mänttä-Vilppula, Petäjävesi ja Toivakka.

 

Kunnilla muodostuu uusi valtionosuustehtävä, jonka rahoitus on yleiskat-teisessa valtionosuudessa.

 

Jämsän kaupungin hallintosäännön pykälän 27 mukaisesti Eteläisen Keski-Suomen työllisyysaluelautakunnan tehtäviin kuuluu taseyksikön talousar-vion laatiminen yhteistoimintasopimuksen kohdan 8 mukaisesti. Yhteistoi-mintasopimuksen 8. kohdassa todetaan:

" Sopimuksen mukaisten tehtävien taloudenhoito on vastuukunnan vas-tuulla. Yhteisen toimielimen talous on osa vastuukunnan talousarviota ja taloussuunnittelua. Talousarvion valmistelussa noudatetaan Jämsän kau-pungin talousarvioprosessia.

 

 Sopijakunnat turvaavat lakisääteisille työllisyyspalveluille riittävän rahoi-tuksen yhdenvertaisella tavalla kuntalain 8 §:n 3 momentin mukaisesti. Vuosittain laadittavassa työllisyyspalveluiden toimintasuunnitelmassa arvi-oidaan riittävän rahoituksen tarve

 - lakisääteisten tehtävien ja velvoitteiden,

 - työnantajien ja työmarkkinoiden ennakoitavien tarpeiden sekä

- työvoimapalveluiden asiakkaiden yksilöllisten palvelutarpeiden perus-teella.

 

Rahoituksen mitoituksessa ja talousarvion laadinnassa otetaan huomioon myös vastuukunnan ja muiden kuntien taloudellinen tilanne, toimintaym-päristö sekä työllisyysalueen yhteinen tavoitteenasettelu.

 

Työllisyysalueen työllisyyspalveluiden talous järjestetään seuraavalla ta-valla 1.1.2025 alkaen:

 

Jämsän kaupunki perustaa erillisen taseyksikön, joka vastaa yhteisesti tuotetuista työllisyyspalveluista. Kaikki palveluiden välittömät ja välilliset järjestämisestä, tuottamisesta ja organisoinnista aiheutuvat kulut ja kustannukset esimerkiksi henkilöstökustannukset, maksetut avustukset, palveluhankinnat sekä hallintokulut kohdennetaan tälle taseyksikölle.

 

Sopijakuntien tuottaessa viranomaispalveluita tai muita tämän sopimuksen piirissä olevia palveluita, laskutetaan nämä sopimukseen perustuen vastuu-kunnalta ja kohdistetaan yhteisen taseyksikön kustannuksiksi.

2. Työllisyysalueen työllisyyspalveluiden nettokustannukset jaetaan seuraa-vasti:

 

Kustannuksista 50 % kohdennetaan sopijakuntien 18-64-vuotiaiden suh-teellisten osuuksien perusteella ja 50 % sopijakuntien työttömien (laaja kä-site) suhteellisten osuuksien perusteella. Suhteelliset osuudet määräytyvät sopijakuntien 18-64-vuotiaiden ja työttömien yhteismäärän perusteella. Laskennassa käytettävät tilastot perustuvat valtionvarainministeriön vah-vistamiin kuntien peruspalveluiden valtionosuuden laskentatekijöihin.

 

Yllä mainitusta jakoperusteesta voidaan poiketa niiden kustannusten osalta, jotka on mahdollista laskuttaa kuntakohtaisiin toteutuneisiin kus-tannuksiin perustuen.

 

Mahdollisesta poikkeamisesta yllä mainituista jakoperusteista tehdään lau-takunnassa päätös, joka käsitellään osana vastuukunnan vuosittaista ta-lousarvioprosessia. Kriteerit, joiden perusteella tällaiseen laskutukseen voi-daan ryhtyä ovat seuraavat:

1) laskutus on kohdennettavissa asiakkaan asuinkunnan tai pääasiallisen sijaintikunnan perusteella

2) laskutusta varten on saatavissa riittävä ja luotettava tieto

3) laskutus on toteutettavissa kohtuullisin hallinnollisin kustannuksin

4) kustannukset, joita kuntakohtaisesti kohdennetaan ovat asiakaskustan-nuksiltaan tai osallistumiskustannuksiltaan merkittäviä

5) kustannusten kohdentaminen kuntakohtaisesti ei vaaranna palveluiden järjestämistä tai yhdenvertaisuutta.

 

Työllisyysalueen järjestämissuunnitelman laadintavaiheessa kuntien kanssa sovittiin, että työllisyysalueen talousarvion kehys on kunnille siirtyvien TE-palveluiden rahoitukseen osoitettujen valtionosuuksien yhteenlaskettu summa. Jämsän kaupunginjohtajan ohjauksen mukaisesti talousarviota on suunniteltu 90 % suuruisena tästä summasta.

 

Talousarvion valmistelutilanne:

- Työllisyysalueen kehys 90 % mukaisesti yhteensä 4 564 355 euroa.

- Työllisyysalueen hallinnon rahoitus yhteensä 3 153 586 euroa.

- Työllisyysalueen kuntakohtaisten palveluiden rahoitus yhteensä 1 410 769 euroa.

 

Eteläisen Keski-Suomen työllisyysaluelautakunta pyytää työllisyysalueen sopijakunnilta lausunnot talousarviovalmistelua varten. Lausunnoissa pyydetään kiinnittämään erityistä huomiota kuntakohtaisesti varattavaan palvelurahoitukseen sekä tavoitteisiin. Lausunnot on pyydetty toimittamaan 29.10.2024 klo 14 mennessä.

 

Kuntakohtaisille palveluiden tileille on kirjattu aiempaan käyttöön ja käytettävissä olevaan rahoitukseen perustuen ehdotus palvelukustannuksista.

 

Ehdotusta pyydetään kommentoimaan seuraavien periaatteiden mukaisesti:

  • Kunta voi lisätä kuntakohtaista palveluiden rahoitusta elinvoimaa tukevana toimena 
  • Kunta voi kohdentaa rahoitusta haluamiinsa toimenpiteisiin
  • Kohdasta 5 johtuen kunnat eivät voisi pienentää näihin palveluihin kohdennettua kokonaissummaa
  • Kohdasta 5 johtuen mitään tiliä ei voisi jättää kokonaan ilman rahoitusta
  • Talousarvion lopullisen toteutumisen ratkaisee kuitenkin asiakkaiden palvelutarve, mutta painotuksia voidaan ottaa huomioon palveluohjauksessa.

 Jos vaikuttaa siltä, että jollekin tilille varattu rahoitus ei riitä koko vuodeksi, kunnalta pyydetään lausuntoa siihen, kuinka tilanteessa toimitaan loppuvuoden ajan.

 

 

 

Esittelijä vt kunnanjohtaja Touko Aalto

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus hyväksyy eteläisen Keski-Suomen työllisyysalueen talousarvioehdotuksen, eikä sillä ole asiasta erillistä lausuttavaa.

 

Päätös