Dynasty tietopalvelu Haku RSS Toivakan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Lupa- ja ympäristöjaosto
Pöytäkirja 13.11.2024/Pykälä 47


 

Lausunto ympäristölupatarpeen arvioinnista, Toivakan Lämpö

 

LuYmjaos 13.11.2024 § 47  

238/11.00.02/2023  

 

 

Valmistelija ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo, puh. 040 347 9209

 

Lausuntopyyntö  Toivakan Lämpö Oy on toimittanut 17.9.2024 päivätyn lausuntopyynnön, jossa pyydetään lausuntoa Toivakan Lämpö Oy:n lämpölaitosten ympäristöluvan tarpeesta.

 

Lämpölaitokset Lämpölaitoksia on kaksi. Toinen lämpölaitoksista on hakelämpökeskus, joka on rakennettu vuonna 2002. Hakelämpölaitoksen nimellisteho on 700 kW, mutta laitoksesta saadaan hyvällä polttoaineella lähes 900 kW teho. Laitos on varustettu varavoimakoneella, jolla voidaan varmistaa lämmön tuotannon ja jakelun häiriötön jatkuminen myös sähkökatkoissa. Hakevarasto on kooltaan noin 200 m3 . Hakelämpökeskus tuottaa noin 95 % myydystä lämmöstä. Laitos sijaitsee osoitteessa Syrjäharjuntie 2, Toivakka. Kiinteistötunnus 850-405-5-664.

 

Toinen lämpölaitoksista on öljylämpökeskus. Se on vuonna 2001 saneerattu kaksikattilainen öljylämpökeskus, joka on teholtaan 1450 kW. Kattiloiden tehot ovat 800 kW ja 650 kW. Öljysäiliöiden koko on 30 m3. Öljylämpökeskus tuottaa noin 5 % myydystä lämmöstä. Laitosta käytetään kesäaikana ja kovimmilla pakkasilla tuottamaan lisätehoa. Laitos sijaitsee koulukeskuksen alakerrassa osoitteessa Salomonin tie 3, Toivakka, kiinteistötunnus 850-405-5-661.

 

Jatkosuunnitelmat  Kaukolämpölaitos jatkaa toimintaa nykyisillä laitoksilla, mutta uusien kattilainvestointien suunnittelu on tarpeen aloittaa arviolta 5- 10 vuoden sisällä. Laitoksen kokonaisteho voi kasvaa, mikäli verkostoon saadaan uusia asiakkaita. Merkittävää tehon lisäystä ei kuitenkaan ole näköpiirissä ainakaan lyhyellä aikavälillä. Vaikka toinen lämpölaitos uusiutuisi jollakin uudella teknologian ratkaisuilla, niin poikkeusoloihin varautumisen kannalta on todennäköistä, että rinnalle tarvitaan öljyn tai kiinteän polttoaineen laitos jatkossakin.

 

Lainsäädäntö  Ympäristönsuojelulain (527/2014) 116 §:n mukaan saman lain liitteessä 2 säädetystä ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavasta toiminnasta on tehtävä rekisteröinti-ilmoitus kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröintiä varten. Liitteen 2 kohdan 1. mukaan rekisteröitävä toiminta on energiantuotantolaitos, jonka polttoaineteho on vähintään 1 mutta alle 50 megawattia ja jossa jokaisen kiinteää polttoainetta käyttävän energiantuotantoyksikön polttoaineteho on alle 20 megawattia; energiantuotantolaitoksen polttoainetehoa määritettäessä lasketaan yhteen kaikki samalla laitosalueella sijaitsevat vähintään 1 megawatin mutta alle 50 megawatin energiantuotantoyksiköt.

 

Ympäristönsuojelulain 30 §:n mukaan liitteen 2 mukaiseen rekisteröitävään toimintaan tarvitaan ympäristölupa vain, jos:

1) toiminta on osa direktiivilaitoksen toimintaa;

2) toiminnasta saattaa aiheutua 27 §:n 2 momentissa tarkoitettu seuraus;

3) toiminta on luvanvaraista 28 §:n perusteella.

Ympäristönsuojelulain 28 §:n mukaan Liitteessä 2 tarkoitetun energiantuotantolaitoksen, asfalttiaseman, jakeluaseman, betoniaseman, betonituotetehtaan ja liitteen 2 kohdassa 5-7 mainittuun toimintaan, kun orgaanisten liuottimien kulutus on enemmän kuin 10 tonnia vuodessa sekä liitteessä 4 tarkoitettuun toimintaan on oltava ympäristölupa, jos toiminta sijoitetaan tärkeälle tai muulle vedenhankintakäyttöön soveltuvalle pohjavesialueelle.

 

Lisäksi liitteessä 1, liitteen 2 kohdassa 1 ja 3 sekä liitteessä 4 tarkoitettuun, mutta niitä vähäisempään toimintaan ja liitteen 2 kohdassa 4 tarkoitetun kemiallisen pesulan toimintaan on oltava ympäristölupa, jos toiminta sijoitetaan tärkeälle tai muulle vedenhankintakäyttöön soveltuvalle pohjavesialueelle ja toiminnasta voi aiheutua pohjaveden pilaantumisen vaaraa.

 

Toimivalta Ympäristönsuojelulain 22 §:n mukaan kunnalle kuuluvista tämän lain mukaisista lupa- ja valvontatehtävistä sekä ilmoitusmenettelyistä huolehtii kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta annetussa laissa tarkoitettu kunnan ympäristönsuojeluviranomainen, joka käyttää osaltaan ympäristönsuojelun yleisen edun puhevaltaa tämän lain mukaisessa päätöksenteossa.             

Toivakan kunnan hallintosäännön (kvalt. 30.1.2023) toimivaltataulukon mukaan Lupa- ja ympäristöjaosto toimii kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena.

 

Lausunto: Öljylämpökeskukselle tulee hakea ympäristölupaa. Hakelämpökeskukselle ei vaadita ympäristöluvan hakemista.

 

Perustelut:

Lämpökeskukset sijaitsevat eri kiinteistöillä n. 200 metrin etäisyydellä toisistaan. Molemmat lämpökeskukset sijaitsevat omilla kiinteistöillään ja sen vuoksi sekä niiden välisen etäisyyden johdosta voidaan ajatella niiden ympäristövaikutusten kohdistuvan eri alueille. Näin ollen niiden ei katsota sijaitsevan samalla laitosalueella.

 

Molemmat laitokset sijaitsevat Toivakan 1E-luokan pohjavesialueella ja sen muodostumisalueella. Öljylämpökeskuksen kattiloiden yhteenlaskettu teho ylittää 1 MW:n, jonka perusteella se tulisi rekisteröidä. Koska se sijaitsee tärkeällä pohjavesialueella, tulee sille kuitenkin hakea ympäristönsuojelulain 28 §:n mukaisesti ympäristölupa.

 

Hakelämpölaitoksen nimellisteho on 700 kW, mutta laitoksesta saadaan hyvällä polttoaineella lähes 900 kW teho. Teho ei ylitä 1 MW, jolloin se ei ole ympäristönsuojelulain liitteen 2 kohdan 1 mukainen rekisteröitävä laitos. Ympäristönsuojelulain 28 §:n mukaan liitteessä 2 kohdassa 1 tarkoitettuun mutta niitä vähäisempään toimintaan on oltava ympäristölupa, jos toiminta sijoitetaan tärkeälle tai muulle vedenhankintakäyttöön soveltuvalle pohjavesialueelle ja toiminnasta voi aiheutua pohjaveden pilaantumisen vaaraa. Käytännössä tulee siis arvioitavaksi voiko hakelämpökeskuksen toiminnasta aiheutua pohjaveden pilaantumisen vaaraa. Ennalta arvioiden tällaista vaaraa ei ole ja siten hakelämpökeskukselta ei vaadita ympäristölupaa.

 

Esittelijä ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo 

 

Päätösehdotus Lupa- ja ympäristöjaosto päättää antaa edellä esittelytekstissä olevan lausunnon Toivakan Lämpö Oy:lle.

 

Päätös Merkitään pöytäkirjaan:
Jari Lämsä jääväsi (yhteisöjäävi) itsensä tämän asian osalta ja poistui kokouksesta ennen asian esittelyä ja käsittelyä klo 16.55.

Hyväksyttiin yksimielisesti.

Jari Lämsä palasi kokoukseen päätöksenteon jälkeen klo 17.05.