RSS-linkki
Kokousasiat:https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://toivakka.fi:443/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 13.09.2022/Pykälä 104
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma lukuvuosi 2022- 2023
Sltk 13.09.2022 § 104
247/12.00.02/2022
Valmistelija Rehtori Sirpa Orell-Pohjola, 050 4751 051
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoimintaa ohjaa Opetushallituksen perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet vuodelta 2011. Määräys edellyttää aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäjiltä paikallisen toimintasuunnitelman muuttamista, määräystä ei voi jättää noudattamatta eikä siitä voi poiketa.
Aamu- ja iltapäivätoiminnalla tarkoitetaan perusopetuslain mukaista perusopetuksen oppilaille suunnattua ohjattua toimintaa, jonka kokonaisuudesta kunta vastaa.
Aamu- ja iltapäivätoiminnalla pyritään vähentämään lasten yksinäistä aikaa ilman turvallisen aikuisen läsnäoloa ja ohjausta ennen ja jälkeen koulupäivän.
Aamu- ja iltapäivätoiminta on jatkumoa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kasvatustehtävälle ja toimintaa ohjaavat perusopetuksen yleiset kasvatustavoitteet.
Toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja sijoittuu lasten vapaa-aikaan avoimessa, rohkaisevassa ja kiireettömässä ilmapiirissä.
Aamu- ja iltapäivätoiminta ja perusopetus toimivat yhteistyössä kasvatuskumppanuudessa huoltajien kanssa.
Lukuvuoden 2021-2022 aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnan painopisteiksi oli asetettu harrastehetkien järjestäminen kaksi kertaa viikossa sekä ohjattujen liikuntaleikkituokioiden lisääminen ulkona. Nämä ovat toteutuneet iltapäiväkerhon arjessa suunnitellusti, mutta vaihdellen.
Lukuvuoden 2022- 2023 aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnan keskeiset tavoitteet ja painopisteet on johdettu paitsi aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteista, myös kuntastrategiasta ja perusopetuksen lukuvuoden 2022-2023 tavoitteista.
Yhdessä toimiva Toivakka
Aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnassa (APIP) toimitaan yhdessä esiopetus- ja kouluikäisten kerhotoiminnassa mukana olevien lasten ja ohjaajahenkilöstön toimesta.
Aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnassa tehdään yhteistyötä lasten huoltajien kanssa, varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen kanssa. Lisäksi yhteistyötä kirjaston kanssa tehdään säännöllisesti.
Mahdollisuuksien mukaan APIP-arkea rikastavat myös ulkopuoliset ohjaajat ja yhteistyökumppanit.
Uuden ajan maalaisidylli
Aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnassa on keskeistä turvallisuus ja lasten viihtyminen.
APIP-toiminnan lähiympäristössä on monipuolisten sisätilojen lisäksi luonnonläheiset ja rakennetut leikki- ja toimintapaikat.
Toivakka tuntuu ja tunnetaan
Viestinnässä ja kohtaamisissa huoltajien kanssa pyritään kasvatuskumppaneina tukemaan rakentavasti lapsen kasvua ja kehitystä
Lukuvuoden 2022-2023 painopisteenä on esi- ja perusopetuksen kanssa yhteinen lasten tunne- ja vuorovaikutus- sekä turvataitojen kehittäminen ja hyvinvointioppimisen edistäminen.
Esittelijä Rehtori Sirpa Orell-Pohjola
Päätösehdotus Sivistyslautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelman lukuvuodelle 2022-2023.
Päätös Hyväksyttiin yksmielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |